Benhinneinflammation

Benhinneinflammation, eller ont i benhinnorna, är en överbelastningsskada som sätter sig på underbenen. Oftast känner man av smärtan längs skenbenets (tibia) insida. Det är därifrån det fått sitt latinska namn medial tibiaperiostit. På det här området av benet fäster flera muskler och senor. För hög belastning av dem kan göra att det blir en överbelastning på benhinnorna. Du har då mest troligt dragit på dig benhinneinflammation.

Symtomen vid benhinneinflammation är ömhet på underbenets framsida eller insida, under och efter träning. Smärtan brukar vara som mest koncentrerad längs skenbenets insida, ca 5-15 cm ovanför inre fotknölen. Vid en undersökning är det tämligen enkelt att ställa diagnosen. Hur smärtan beskrivs av patienten räcker oftast och när vi palperar skenbenet så blir smärtan oftast tydlig vid tryck över just det här området.

Benhinneinflammation

Benhinneinflammation är en väldigt vanlig nybörjarskada. Den drabbar även erfarna löpare men är starkt förknippad med när nya löpare tar sig an sina första pass, eller när man haft ett uppehåll och ska starta igång igen.

Benhinneinflammation karakteriseras av en tydlig smärta på insidan av skenbenet, oftast någon decimeter ovanför ankeln. Orsaken stavas överbelastning, antingen av hinnan som omsluter skenbenet, eller av de muskler som fäster på skenbenet. Smärtan beror på upprepad dragning i musklernas fäste i skenbenets benhinna som då kan bli inflammerade.

Om du känner smärta i underbenet i samband med din träning bör du se över ditt träningsprogram. Ställ också följande frågor till dig själv. De kan hjälpa dig att reda ut orsaken till varför du fått ont i benhinnorna. Har du nyligen ökat din träningsmängd? Påbörjat någon ny aktivitet? Har du lagt om träningsupplägget? Andra tänkbara orsaker till att smärtan uppkommit kan vara underlaget du rör dig på eller att du tränar i fel skor. Det kan också vara en anatomisk fråga, alltså hur din kropp är byggd och därigenom belastas. Om du trots dina problem och smärtor kan springa: var försiktig med löpning på hårda underlag, samt undvik löpning i alltför backig miljö. Träning som inkluderar hopp bör också undvikas.

Steg 1 om du har ont i benhinnorna är att ta reda på vad som orsakat att smärtorna startat. När du rett ut det kan steg 2 ta vid, behandlingen av dina benhinnor. Behandlingen av benhinneinflammation bör anpassas utifrån vilka delar som varit orsaken till överbelastningen. Cirkulation, rehabträning samt korrigering av din belastning är det som står i fokus. Vad just du behöver fokusera främst på reder vi ut när vi undersöker dig. Följande punkter tas alltid med som tänkbara behandlingar.

• Individuellt anpassade fotbäddar för att neutralisera ditt steg.
  • Formthotics – skoinlägg som vi arbetat med under många år. Har god effekt för att avlasta benhinneinflammation och kan enkelt flyttas mellan olika skor.
  • Träning inriktad på cirkulation och fotgymnastik. Det stärker vävnaderna kring underbenen så de tål högre belastning.
  • Kompressionsstrumpor eller vadskydd – Minskar slitaget på benhinnorna när du springer eller tränar.
  • Alternativ träning i form av cykling och simning. Träningsformer som inte påverkar negativt om du har ont i benhinnorna.
  • Eventuellt belastande träning som till exempel promenader om det inte gör ont.
  • I de fall skadan inte läker på ovanstående sätt kan det i mycket sällsynta fall bli tal om operation.

Förebyggande – Att slippa ha ont i benhinnorna

Det bästa tipset vi kan ge när det handlar om ont i benhinnorna är att aldrig dra på sig det. Förebyggande är kanske inte alltid det roligaste men det brukar vinna i längden. Eftersom benhinneinflammation är en överbelastningsskada är det viktigt att titta på grundorsakerna. Det är dessa risker vi vill minimera. Smärtor i underbenen kan självklart uppstå ändå men vi har i alla fall satt en bra grund för att så inte ska ske. Kokar vi ihop det till en lista så är det följande punkter som du bör tänka på:

• Var noga med att ha rätt utrustning. När det gäller benhinneinflammation så är det dina skor som är lösningen. Rätt utprovade skor till din aktivitet, din fots form och dina förutsättningar minskar trycket och slitaget på musklerna i dina underben och fotleder. Och glöm inte att hela dagen räknas. Även om smärtorna dyker upp när du tränar bör du analysera hur mycket och på vilka underlag du rör dig resten av dagen. Ju mer du kan minska på belastningen desto snabbare läkning.
  • Var försiktig när du byter underlag. Olika underlag sätter nämligen olika belastning på kroppen. Byte från ett underlag till ett annat kan vara en tillräcklig ovana för att benhinnorna ska börja göra ont.
  • Öka belastningen successivt i såväl början av säsongen som senare när du ökar träningsdosen. Att öka din träningsdos är bra, våga göra det och utmana dig själv och din kropp. Det är på så vis du utvecklas. Men tänk alltid på att överbelastningsskador heter just det av en anledning.
  • Var extra noggrann att ta det lugnt och försiktigt om du inte sprungit alls tidigare eller haft ett långt uppehåll. Ovanan för din kropp att röra sig på ett visst sätt kan ställa till det.
  • Träna upp styrkan och rörligheten för muskulaturen i fotleden och underbenet. Det här är en av de viktigaste punkterna. Regelbunden träning av dina fötter kommer göra gott för hela din kropp. En stark och flexibel fot ger bättre förutsättningar i all din träning. Det ger också bättre stabilitet, mer tålighet och en förbättrad stötdämpning i foten som gör gott hela vägen upp i ryggen.

Så här hjälper vi dig om du har ont i skenbenet

Om du drabbats av benhinneinflammation eller har börjat få ont i skenbenen bör du snabbt ta tag i det. Alltför många avvaktar och risken finns då att du får dras med det länge. Hos oss får du hjälp att reda ut vad som är orsaken till dina besvär. Vi gör en grundlig anamnes där vi tar reda på allt du kan berätta om din smärta. Därefter undersöker vi smärtan lokalt på underbenet och ser över hur belastningen på dina fötter, fotleder och underben ser ut. Målet är att bocka av de olika delar som oftast ställer till det. Vi blir också glada om du plockar med dig de skor du oftast använder till vardags och i din träning, de kan oftast ge oss bra ledtrådar.

För en undersökning av någon av våra ortopedtekniker så bokar du en tid. Har du funderingar kring produkter som skulle kunna hjälpa dig, eller frågetecken om dina besvär är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss eller maila på info@gaochlopkliniken.se Våra sjukgymnaster och ortopedtekniker står reda att svara. Vi har också satt ihop en lista med lämpliga produkter som ofta hjälper bra mot benhinneinflammation. Dem hittar du precis här under. Samtliga är produkter som vi arbetat med under lång tid och har god erfarenhet av.

Rekommenderade produkter vid benhinneinflammation

Senast uppdaterad: 2023-10-25