Benhinneinflammation

Symtomen vid benhinneinflammation är ömhet på underbenets framsida eller insida, under och efter träning. Smärtan brukar vara som mest koncentrerad längs skenbenets insida, ca 5-15 cm ovanför inre fotknölen. Om du trots dina problem och smärtor kan springa: var försiktig med löpning på hårda underlag, samt undvik löpning i alltför backig miljö.

Benhinneinflammation är en väldigt vanlig nybörjarskada. Den drabbar även erfarna löpare men är starkt förknippad med när nya löpare tar sig an sina första pass, eller när man haft ett uppehåll och ska starta igång igen.

Benhinneinflammation karakteriseras av en tydlig smärta på insidan av skenbenet, oftast någon decimeter ovanför ankeln. Orsaken stavas överbelastning, antingen av hinnan som omsluter skenbenet, eller av de muskler som fäster på skenbenet. Smärtan beror på upprepad dragning i musklernas fäste i skenbenets benhinna som då kan bli inflammerade.

Om du känner smärta i underbenet i samband med din träning bör du se över ditt träningsprogram. Har du nyligen ökat mängden? Påbörjat någon ny aktivitet? Lagt om träningsupplägget? Andra tänkbara orsaker till att smärtan uppkommit kan vara underlaget du rör dig på eller att du tränar i fel skor. Det kan också vara en anatomisk fråga, alltså hur din kropp är byggd och därigenom belastas.

Behandlingen av benhinneinflammation bör anpassas utifrån vilka delar som varit orsaken till överbelastningen.

• Individuellt anpassade fotbäddar för att neutralisera ditt steg.
  • Träning inriktad på cirkulation och fotgymnastik stärker vävnaderna så de tål högre belastning.
  • Alternativ träning i form av cykling och simning.
  • Eventuellt belastande träning som till exempel promenader om det inte gör ont.
  • I de fall skadan inte läker på ovanstående sätt kan det i mycket sällsynta fall bli tal om operation.

• Var noga med att ha rätt utrustning, i det här fallet rätt utprovade skor till din aktivitet.
  • Var försiktig vid byte av underlag då det kan vara en ovana för benhinnorna.
  • Öka belastningen successivt i såväl början av säsongen som senare när man ökar träningsdosen.
  • Var extra noggrann att ta det lugnt och försiktigt om du inte sprungit alls tidigare eller haft ett långt uppehåll.
  • Träna upp styrkan och rörligheten för muskulaturen i fotleden och underbenet.

Boka tid för undersökning