Severs skada

Severs skada drabbar barn i åldrarna 8-15 år. Smärtan sitter bak på sidan av hälen och förvärras av olika aktiviteter. Skadan är i sig ofarlig men kan vara klart smärtsam och begränsa hur aktiv man klarar av att vara. Det är helt okej att fortsätta vara aktiv trots smärtan. Låt barnet styra om smärtan gör för ont eller inte för att delta i aktiviteterna.

Smärtan när man drabbas av Severs är lokaliserad till baksidan av hälbenet, strax under hälsenans fäste. Smärtan känns oftast på sidorna av hälbenet, vanligen längs insidan men kan förgrena ut sig och smärta såväl längs utsidan som ibland in under hälen. Skadan leder till värk under och efter aktivitet där fötterna belastas. Vill det sig illa blir smärtan så intensiv att barnen inte klarar av att springa alls och ibland inte kan gå barfota inomhus.
severs skada

Severs skada, även kallad calcaneus apofysit, är en överbelastning av hälbenets tillväxtzon. Skadan leder till värk under och/eller efter aktivitet där fötterna belastas. Under tiden barnen växer är tillväxtzonen på hälbenet extra känslig för belastning, och då hälsenan ständigt drar i det här området kan smärta lätt uppstå. Detta är en orsak till att barn i åldrarna 8-15 år är de som drabbas av Severs.

Severs skada är i sig ofarlig och går över i och med att barnet inte växer lika snabbt. Behandlingen av Severs handlar främst om att avlasta och minska smärtorna så att barnet kan fortsätta vara aktiv.

• Skoinlägg eller fotbäddar. Dessa kan stabilisera hälbenet, hålla ihop hälkudden och korrigera eventuella felställningar av fötterna. Det kan minska slitaget från hälsenan på hälbenet. Formthotics Sport är en modell som fungerar bra för många barn.
  • Hälkil. Den höjer hälbenet och därigenom minskar slitaget som musklerna i vaden skapar på hälen. Hälsporrekilar fungerar alldeles ypperligt för det.
  • Använd skor inomhus. Det minskar den totala belastningen du får under dagen.
  • Tejpa ihop fettkudden under hälen kan också ge bra effekt. Lämpligt att göra vid specifika aktiviteter.

Undvik skor med dålig eller bristfällig stötdämpning.

Hjälpmedel mot Severs skada