Skräddarknuta

Skräddarknuta ger en distinkt smärta vid leden där lilltån börjar. Smärtan kommer vid tryck mot området och ofta ses en svullnad eller tydlig utbuktning av leden över just det här området. I många fall blir även lilltån vinklad inåt (varusvinklad).

Vid skräddarknuta uppstår en inflammation i bursan vid leden där lilltån startar. Inflammationen och smärtan uppstår till följd av för mycket tryck över området. Det kan också bildas en förhårdnad på utsidan och under leden till följd av trycket, detta gör området mer smärtande och mer utbuktande vilket ytterligare försvårar tillståndet.

• Hitta rätt skor, det är oerhört viktigt att hitta en sko med gott om utrymme över området, den bör också vara i ett mjukt och eftergivligt material.
  • Lästa ut och modifiera skor kring det smärtande området.
  • Om det främre fotvalvet är nedsjunket och förhårdnad finns även under leden bör en ortopedisk fotbädd med en pelott provas ut för att minska på belastningen.
  • Eventuellt operation om besvären kvarstår och blir för smärtande.

• Var noga med att ha rätt utrustning, i det här fallet rätt utprovade skor till din aktivitet.
  • Var försiktig vid byte av underlag då det kan vara en ovana för kroppen.
  • Öka belastningen succesivt i såväl början av säsongen som senare när man ökar träningsdosen.
  • Var extra noggrann att ta det lugnt och försiktigt om du inte sprungit alls tidigare eller haft ett långt uppehåll.
  • Träna upp styrkan och rörligheten för muskulaturen i fotleden och underbenet.