Bursit - slemsäcksinflammation

Symtom vid bursit

Bursit är en inflammation i en slemsäck. Om man drabbas av en inflammation i en slemsäck så får man som regel en svullnad över området, smärta vid tryck på slemsäcken samt smärta när du anstränger den specifika leden eller senan som ligger i anlutning till slemsäcken.

Slemsäckar är små vätskefyllda blåsor och dessa har vi på flertalet ställen i kroppen, ofta kring senor och leder. Slemsäckarnas uppgift är att skydda lederna och underlätta rörelser. Vid långvarigt tryck eller överansträngning av en led eller sena så kan de här slemsäckarna bli irriterade och då fylls de med mer vätska, blir större och kan börja smärta.

Behandling av bursit

• Om orsaken till bursiten kommer av långvarigt tryck på området är det ett måste att eliminera detta.
  • Dyker bursiten upp på fötterna eller kring hälsenan finns stora möjligheter att avlasta bursiten genom att korrigera valet av skor eller forma om skorna med hjälp av en lästmaskin.
  • Om orsaken kommer av en överbelastning av leden är det viktigt att minska på belastningen utan att för den delen bli helt inaktiv.

Var noga med skor som inte trycker på fotens känsliga punkter, exempelvis över infästningen av hälsenan på hälbenet.

Additional Info

• Kroppsdel: Fot
  • Diagnos: Bursit - slemsäcksinflammation
More in this category: « Gubbvad

Håll dig uppdaterad

Umeå Östersund Uppsala Stockholm

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Följ oss

facebook  instagram