Hallux valgus

Symtom vid hallux valgus

Hallux valgus ger en snedställd stortå som vrider sig inåt mot de andra tårna och en knöl bildas på stortåns basled. Smärtan kan variera kraftigt och styrs inte av hur stor vinkeln är. Om smärta uppstår kan den kopplas till belastningen på stortån/leden, trycket över leden och i vissa fall en värk som dyker upp även under vila.

Hallux valgus kan vara, och är i många fall, ärftligt. Vid nedsjunket främre och/eller inre fotvalv så belastas stortåns basled mer vilket ökar risken för att stortån blir snedställd. Risken att drabbas av hallux valgus ökar också om tån närmast intill stortån är lång.

Behandling av hallux valgus

• Individuellt anpassade fotbäddar med en välutformad pelott avlastar främre fotvalvet och ökar stödet för stortån.
  • Skor med gott om plats för framfoten för att undvika tryck från sidan.
  • Töjning av muskulaturen (m. adductor hallucis) samt styrketräning av muskulaturen (m. abductor hallucis).
  • Operation för att räta ut leden.
  • Avlastande bandage (Rehband Hallux Valgus...) som styr stortån till ett rakare läge.
  • Lästning av skor för att undvika tryck.

Additional Info

• Kroppsdel: Fot
  • Diagnos: Hallux valgus
More in this category: Benhinneinflammation »

Håll dig uppdaterad

Umeå Östersund Uppsala Stockholm

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Följ oss

facebook  instagram