Hälseneinflammation

Symtom vid hälseneinflammation

Symtomen vid hälseneinflammation är ömhet och värk efter eller under träning. Senan är också ofta svullen och känslig för tryck och det är inte ovanligt att man känner sig stel på morgone eller efter en längre stunds stillasittande. Ibland kan även en "knastrande" känsla i senan finnas.

I hälsenan och dess omgivande vävnad kan en överbelastning eller bristning uppstå till följd av en upprepad eller för hård belastning. Hälsenebesvär drabbar både idrottare på motions- och elitnivå där löpning och hopp ingår i träningen. Orsakerna kan vara flera. Ett löp- eller gångsteg med pronation eller supination kan vara en bidragande orsak till problem med hälseneinflammation. Tryck från illasittande sko eller upprepade småskador mot senan är också riskfaktorer. Och självklart bör du fundera över om någon förändring i träningen eller i din vardag kan ha bidragit till att smärtan uppstått.

Behandling av hälseneinflammation

• I det akuta skedet är vila, avlastning och cirkulationsträning den viktigaste behandlingen.
  • Excentrisk träning av vadmuskulaturen.
  • Undersök om du har rätt sko för ditt löp- och gångsteg och eventuell korrigering av pronation/supination.
  • Individuellt anpassade inlägg för att neutralisera ditt steg om så behövs. Detta medför att hälsenan får arbeta mer lodrätt och med mindre belastning.
  • Kilklack för att höja upp hälbenet och därmed korta av vadmuskulaturens arbetsområde.
  • En annan möjlighet är att ge skleroserande injektioner just invid senan. 2-3 sprutor ges med 6-8 veckors mellanrum vilket blockerar de smärtframkallande nerverna och ger då möjlighet till återuppbyggnad av senan. Senan måste vila 2 veckor efter injektion, därefter återgång i motion.

Minska risken genom att använda rätt sko utifrån ditt steg och din träningsnivå, var noga med uppvärmning och töjningar samt var försiktig med hur snabbt du ökar din träningsdos.

Additional Info

• Kroppsdel: Häl
  • Diagnos: Hälseneinflammation
More in this category: « Uttrampad hälkudde Hälsporre »

Håll dig uppdaterad

Umeå Östersund Uppsala Stockholm

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Följ oss

facebook  instagram