Plantar fasciit

Symtom vid plantar fasciit

Har du drabbats av plantar fasciit känner du troligtvis av en smärta de första stegen på morgonen och efter vila. Smärtan brukar sitta i ett område på främre delen av hälens insida, där man som regel oftast är väldig öm vid belastning och tryck. Smärtan och den stelhet som finns när du börjar röra dig blir ofta bättre när man rört sig några minuter för att senare byggas på och förvärras vid längre tids belastning.

Orsak till plantar fasciit

Plantar fasciit är en överbelastning av plantarsenan som sträcker sig under hålfoten. Orsakerna till tillståndet kan vara många: nedsjunkna fotvalv, för lång tids belastning på hårda underlag och/eller felaktiga skor. Samtliga dessa kan bidra till att skapa ett för stort tryck på senans fäste på hälbenet.
Det som då sker är en söndertrasning av plantarsenan som återkommer och förvärras vid belastning. Att smärtan uppstår på morgonen eller efter en stunds vila beror på att muskulaturen under foten drar ihop sig vid vila. När foten belastas på exempelvis morgonen så tänjs plantarfascian ut och drar i senfästet och skapar då smärta.

Behandling av plantar fasciit

Behandlingen vid plantarfascit handlar till stor del om att minska på belastningen utan att för den delen vara helt inaktiv, en viss aktivitet i foten krävs för att läkningen ska ske. Se över vad som kan ha varit den utlösande faktorn och rätta till den.

• Fotbäddar som stödjer upp fotvalvet samt minskar belastningen under hälen.
  • Undvik att gå barfota, använd gärna en sandal eller toffel inomhus.
  • Se över belastningen av dina fötter, har du nedsjunkna fotvalv eller pronation så bör ett formgjutet inlägg ordnas för att stödja valvet.
  • Tejpning av plantarfascian, 5-6 veckors behandling.
  • Stretch-Up Sock, en ortos som används under natten för att stretcha ut plantarfascian. Minskar stelheten och smärtan på morgonen.
  • Stötvågsbehandling.
  • Cirkulationsövningar för att öka flexibiliteten och blodgenomströmningen i plantarfascian.

Undvik lång tids belastning i tunnare eller hårdare skor och se till att ha rätt typ av skor vid olika aktiviteter. Vid början till besvär med hälarna, börja med att undvika barfota och använda väl dämpande skor under några dagar för att se om smärtan ger med sig.

Kategori: Häl, Plantar fasciit

Håll dig uppdaterad

Umeå Östersund Uppsala Stockholm

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Följ oss

facebook  instagram