Skräddarknuta

Symtom vid skräddarknuta

Skräddarknuta ger en distinkt smärta vid leden där lilltån börjar. Smärtan kommer vid tryck mot området och ofta ses en svullnad eller tydlig utbuktning av leden över just det här området. I många fall blir även lilltån vinklad inåt (varusvinklad).

Orsak till skräddarknuta

Vid skräddarknuta uppstår en inflammation i bursan vid leden där lilltån startar. Inflammationen och smärtan uppstår till följd av för mycket tryck över området.  Det kan också bildas en förhårdnad på utsidan och under leden till följd av trycket, detta gör området mer smärtande och mer utbuktande vilket ytterligare försvårar tillståndet.

Behandling av skräddarknuta

• Hitta rätt skor, det är oerhört viktigt att hitta en sko med gott om utrymme över området, den bör också vara i ett mjukt och eftergivligt material.
  • Lästa ut och modifiera skor kring det smärtande området.
  • Om det främre fotvalvet är nedsjunket och förhårdnad finns även under leden bör en ortopedisk fotbädd med en pelott provas ut för att minska på belastningen.
  • Eventuellt operation om besvären kvarstår och blir för smärtande.

Additional Info

• Kroppsdel: Fot
  • Diagnos: Skräddarknuta
More in this category: « Plantar fasciit Knäledsartros »

Håll dig uppdaterad

Umeå Östersund Uppsala Stockholm

Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Följ oss

facebook  instagram