Hammartå

Om du drabbas av hammartå så har den mittersta leden i tån böjt ihop sig så att tån påminner om en hammare. Spetsen på tån pekar ned mot underlaget och den mittersta leden på tån pekar rakt upp i himlen. Du kan som följd av detta drabbas av förhårdnader på huden och smärtor från lederna i tån. Det kan också bli besvärligare att hitta skor som sitter bekvämt eftersom foten blir högre över tårna.

Hammartå drabbar vanligtvis tån som ligger närmast stortån. Symtomet syns tydligt genom att tån eller tårna, för det kan drabba flera, hamnar i ett konstant böjt läge. Detta leder ofta till smärtande förhårdnader eller liktorn på ovansidan av tån samt under trampdynan.
Hammartå

Helt klart vad som orsakar hammartå är inte känt. Men uppkomsten till hammartå kan ofta härledas till såväl nedsjunket främre fotvalv som hallux valgus. Man har också sett att en ärftlig faktor påverkar samt ökad benägenhet med ökad ålder. Det som sker när en hammartå uppstår är att de extenderande (sträckande) senorna som går ut i tårna överaktiveras och drar tårna till ett konstant böjt läge.

Behandlingen av hammartå är i första hand konservativ. Det innebär att man inte gör något ingrepp. Behandlingen syftar istället till att avlasta, minska på tryck över tån samt med olika hjälpmedel försöka räta ut tån eller tårna så mycket det går. Följande punkter bör övervägas beroende på hur stora symtom och besvär du har från din hammartå.

• Skor som har mycket utrymme. Använd rymliga skor med gott om plats för tårna, både på höjden och bredden. Du bör inte känna att tån tar i ovanlädret på skon, då är risken stor att smärta uppstår. Här är också materialet i skon av stor vikt. Att ha ett mjukt och eftergivligt material i ovandelen är starkt rekommenderat.
  • Omformning av skor. Har du svårt att hitta lämpliga skor kan du få hjälp med utlästning av skon vid det smärtande området. Då pressas och formas skon om i en så kallad lästmaskin. Perfekt för att få skon extra rymlig just där du behöver det.
  • Pelotter, formgjutna inlägg eller färdigbyggda skoinlägg som lyfter det främre fotvalvet. Med en bra form på skoinläggen kan man lyckas räta ut tårna och därigenom avlasta tån. Hur mycket tån kan rätas ut varierar från person till person, det kan enkelt och snabbt undersökas. Det är viktigt att pelotten placeras korrekt och får rätt form för att uppnå en bra effekt.
  • Tåpelotter eller mjuka silikonstöd kan både stabilisera tårna och skydda känsliga områden från tryck.
  • Bada fötterna regelbundet och försök håll huden mjuk. Det minskar risken för förhårdnader.
  • Besök en fotterapeut. Om du behöver hjälp med liktorn eller att ta bort förhårdnader så bör du vända dig till en medicinsk fotterapeut.
  • Operation. Ibland kan det bli tal om en operation för att räta ut tårna. Hur operationen går till varierar. Ibland opereras en bit av tån bort, andra gånger gör man en så kallad steloperation.

Behöver jag söka vård för hammartå?

Det beror helt och hållet på hur stora dina besvär är. Du bör självklart ta hjälp för att få rätt typ av avlastning. Det kan vi hjälpa dig med, både att hitta lämpliga skor och att finna bra produkter som skyddar och stödjer din tå. Och om du inte lyckas få bukt med eventuella förhårdnader själv så rekommenderar vi dig att boka en tid hos en fotvårdsterapeut.

Skydd mot hammartå

Det här är några av de stöd, skydd och hjälpmedel som vi använder oss av för att avlasta hammartår. På våra kliniker har vi också möjlighet att formgjuta fotbäddar till dina fötter. För det så bokar du en tid.