PFSS – Patellofemoralt smärtsyndrom

PFSS betyder patellofemoralt smärtsyndrom och har fått sitt namn av de latinska orden patella och femur. Patella är knäskålen och femur är kroppens största ben, lårbenet. I leden mellan dessa, på baksidan av knäskålen. Det är den som blir överbelastad. PFSS benämns också främre knäsmärta.

Symtomen vid PFSS är värk och smärta i främre delen av knäleden. Smärtan utlöses och ökar vid belastning. Vanliga rörelser som framkallar smärtan är att sitta på huk, att gå nedför trappor samt att resa sig efter en längre stunds stillasittande. PFSS drabbar främst tonåringar och merparten av dessa är flickor.
pfss

Orsak till PFSS

Patellofemoralt smärtsyndrom är en överbelastning av den patellofemorrala leden. Ofta uppstår smärtan i samband med knäbelastande aktiviteter. När vi sitter på huk, går neråt i trappor så belastar vi den här delen av knäleden lite mer. Exakt orsak till att PFSS uppkommer är inte helt kända men man vet att det kan påverkas av följande:

• Brosket på knäskålens inre, bakre ledyta är ojämnt.
  • Den så kallade Q-vinkeln mellan knäskålssenan och lårmuskeln är för stor.
  • Försvagad lårmuskel eller obalans mellan lårmuskelns olika delar.

Behandling av den främre knäsmärtan

Prognosen är vanligtvis god. PFSS är ofarligt och läker av sig själv men det kan ta månader till år innan det försvinner. Gå igenom den här listan för att vara klar med vad du kan göra för att underlätta.

• Du kan vara aktiv med smärta så länge smärtan inte stegras vid varje tillfälle.
  • Vila från aktiviteter som provocerar.
  • Rehabträning. Styrketräning av lårmuskulaturen (quadriceps) är ett viktigt inslag i rehabiliteringen. Du kan få ett individuellt program från en sjukgymnast.
  • Skoinlägg och fotbäddar. En bidragande orsak kan vara överpronation vilket ger en ökad vinkel och större belastning i knäleden. Vi kan hjälpa dig att se över hur du belastar dina fötter och korrigera eventuella felställningar.
  • Knäskydd. Bauerfeind GenuTrain P3, Bauerfein GenuTrain och Mediroyal NRX Patella Luxation är tre bra alternativ.

Knäskydd vid PFSS