Schlatterknä

Schlatterknä innebär att man får smärta från ett senfäste någon centimeter under knäskålen. Senfästet blir svullet och inflammerat. Schlatter drabbar framförallt barn som växer snabbt och samtidigt belastar knäna mycket. Det är ett av de vanligaste knäbesvären för barn som tränar och rör sig mycket.

Schlatterknä kallas också Schlatters sjukdom, Morbus Schlatter eller Osgood-Schlatters sjukdom.

Symtom

Vid schlatter uppstår smärta strax under knäskålen, på en liten knöl någon centimeter under knäskålen. På den här knölen fäster knäskålessenan (patellarsenan) på skenbenet (tibia). Vanligtvis svullnar det här området upp och känns ömt. Smärtan kommer oftast i samband med träning och aktiviteter där lårmuskeln belastas.

Vanliga symtom på schlatterknä är dessa:

  • Svullnad nedanför knäskålen
  • Du får ont när du idrottar
  • Smärtar och är ömt vid tryck
  • Svullnad eller hård knöl på området
  • Smärtan minskar när du vilar

Orsak

Schlatterknä drabbar barn, oftast i åldrarna åtta till femton år. Skadan beror på en överansträngning av senfästet som då leder till inflammation. Området där knäskålssenan fäster på skenbenet är en tillväxtzon. Om dessa utsätts för alltför hög belastning kan små bristningar och uppluckring av infästningen i benet ske, med inflammation, svullnad och smärta som följd.

Om du är kort i lårmusklerna så finns en högre risk att du drabbas av schlatter. Knäskålssenan är en förlängning av den stora lårmuskeln på framsidan låret. Om du är kort och stram i muskeln så blir slitaget på senan större.
Schlatter

Behandling

Den här skadan är ofarlig men kan vara rejält smärtsam och hindra barn från att delta i olika träningsformer. Det är helt okej att vara aktiv utifrån hur ont det gör, det finns ingen risk för framtida men.

Behandlingen vid schlatter handlar om att minska symtomen. Skadan i sig växer bort i sinom tid. Om du har besvär och känningar bör du vidta dessa åtgärder:

  • Schlatterband. Det avlastar senfästet. Används bara under aktiviteten.
  • Tejpning. Samma som ovan.
  • Alternativ träning. Om det är möjligt och behövs, testa att korrigera upplägget på träningen.
  • Rehabövningar. Kan innefatta träning och rörlighetsövningar för lårmusklerna.

Prognos

Är alltid god men tiden innan smärtan försvinner kan ibland sträcka sig upp mot två år. Det är rekommenderat att du fortsätter vara aktiv även om smärtan är lindrig. Om du trots smärtan inte kan träna bör du försöka avlasta och lindra med schlatterband.

Skydd vid schlatterknä

Varukorg
Scroll to Top