Skydd för tennisarmbåge / padelarmbåge

Ajaj…för mycket padel på sistone? Vi vet, det är extremt roligt. Och lätt att dra på sig smärta i armbågen/underarmen. Du är inte vår första kund med tennisarmbåge. Eller padelarmbåge som vi efter senaste årens boom kanske bör kalla det. Skydden för tennisarmbåge och padelarmbåge är anpassade för att ge kompression på underarmens senor och muskler. På så vis lindras smärtan och samtidigt får du en effektiv behandlande effekt för muskulaturen i armen. Enkelt uttryckt: läkningen påskyndas.

Välja rätt skydd för tennisarmbåge

Att namnet på skadan är tennisarmbåge har självklart att göra med att den är vanlig hos just tennisspelare. På senare år behandlar vi dock fler som dragit på sig skadan efter padelspelande, därav att namnet padelarmbåge lika väl kan användas på diagnosen. Skadan kan också benämnas efter sitt latinska namn lateral epikondylit. Smärtan kommer av att en skada på ett senfäste på yttersta delen av armbågen uppstår. Det rör sig alltså om en överbelastningsskada. Tennisarmbåge är en diagnos som vi arbetat med på våra kliniker ända sedan starten 1997, vi har under den tiden sållat och plockat fram de produkter i olika prisklasser som fungerar allra bäst.

Som nämnts ovan så är grunden för skydden att ge ett riktat tryck på muskulaturen på underarmen, på så vis avlastas senfästet och skadan får då tid att läka. Vill du ha så snabb läkning som möjligt, lägg pengarna på Bauerfeind EpiTrain eller Bauerfeind Sports Elbow Strap. De är dyrare, men kvalité och en smärtfri kropp är aldrig dyrt. Procentuellt ger de snabbare läkning och de håller bättre tack vare mer avancerade material och mer medicinskt utformade produkter.

Vi vill också slå ett slag för behandlingspaketen. En överbelastningsskada läker procentuellt sett snabbare om den angrips från flera olika håll. Vill du bli snabbt smärtfri, kör på ett behandlingspaket.

Om du har funderingar kring något av skydden eller smärtor kring armbågen/underarmen. Hör av dig på info[at]gaochlopkliniken.se så reder vi ut vilket som lämpar sig bäst för just dig.