Hallux valgus snedställd stortå

Snedställd stortå

Hallux valgus, halgus valgus, (o)kärt barn har fått många namn. Kanske gör vi bäst i att reda ut vilket namn som är korrekt och vad namnet egentligen betyder.

Hallux är det latinska namnet på stortån, valgus är också latin och används inom anatomin. Valgus innebär att en led vinklas och pekar in mot en tänkt centrumlinje på kroppen. Hallux valgus översätts således bäst till sned stortå

Vad händer?

Oftast börjar hallux valgus med att det främre fotvalvet (mer om det kan du läsa här) sjunker ned och plattas ut. Då breddas foten över stortån och lilltån. Stortåleden trycks då som regel ut från foten och en ”knöl” bildas där över stortåleden. Huden blir ofta röd och irriterad över det här området och det kan bli svårt att hitta skor som passar och inte klämmer över foten. Att huden blir röd och att det syns en svullnad beror på att det under huden finns en liten slemsäck som kan svullna upp när den utsätts för tryck.

Orsakerna till detta vanliga besvär är inte helt känt. Det kan dock vara värt att nämna några punkter som kan ha en betydande del i att det uppstår.

• Ärftlighet.
  • Nedsjunkna fotvalv, både längsgående och främre tvärgående.
  • Svagare muskulatur på utsidan av stortån jämfört med insidan.
  • Ett långt metatarsalben med en rund ledyta på stortåleden.

Den ärftliga faktorn
Vet du om att du har hallux valgus i släkten så bör du i än större utsträckning ta tänkbara åtgärder i beaktande i ett riskminimerande perspektiv. Tyvärr har den ärftliga faktorn en stor inverkan och den blir stört omöjlig att komma ifrån.

För smala skor?
Att trånga spetsiga skor är en orsak har länge diskuterats och tvistats. Inga säkra belägg för detta finns, men i västvärlden är hallux valgus väldigt vanligt, medan det inte förekommer lika mycket i länder där man oftare går barfota. Vi kan dock slå fast att besvären kan förvärras markant av för smala skor.

Hur vet jag att det rör sig om hallux valgus?

Visuellt går det ofta att se hur leden har tappat sin form och vinklats in mot den  närliggande tån. Leden pekar då också ut mot medialsidan (den inre sidan) av foten. Att det då uppstår smärta är mer regel än undantag. Smärtan kan i sin tur delas upp i tre olika delar:

1. En del där vi pratar värk i leden, som kommer och går oavsett belastning eller val av sko. Värken kan tvärt komma och lika tvärt försvinna under vissa stunder.
  2. Del två handlar om en smärta i stortåns led till följd av tryck från de skor som används. Det blir helt enkelt för smalt över leden och smärtimpulser provoceras fram.
  3. Den tredje delen rör sig om en belastningsrelaterad smärta, som påverkas av mängden belastning du får på dina fötter. Här förvärras smärtan av att du går och står på foten, och ofta känns mer eller mindre smärta beroende på hur väl uppbyggd skon är.

Det här kan du göra

När det kommer till behandling av hallux valgus så är det viktigt att först reda ut de tre delar vi nyss gick igenom. När och av vad kommer smärtan? Det är också av yttersta vikt att titta individuellt vad som lämpar sig bäst för varje person. Den enes dag och förutsättningar är aldrig lik den andres.

1. Skor. Utrymme, rätt stabilitet och dämpning är tre detaljer att fokusera på för att stödja och avlasta leden. Både i behandlande och förebyggande syfte.
  2. Ändra skons form. Minimera tryck eller risk för tryck mot leden genom att lästa och forma om skon.
  3. Ortopediska fotbäddar och inlägg. De stödjer upp fotvalven och minskar belastningen på stortån.
  4. Räta ut tån passivt. Med avlastande bandage eller tåspridare kan man minska trycket mellan stortån och tå nummer två. När stortån trycks mot nästa tå kan det uppstå besvär i form av blåsor, förhårdnader och liktornar. Bandagen och tåskiljarna töjer också muskulaturen på stortåns insida. Dessa åtgärder har alltså en passiv funktion.
  5. Undvik högklackat och för spetsiga trånga skor. Även om du inte, ännu, har besvär av att smala skor skapar smärta ger dessa större belastning på framfoten.
  6. Operation. Kirurgiskt går man in och vinklar om leden och får, förhoppningsvis, till en både rak och smärtfri led.

Viktigt att ta i beaktande är att samtliga dessa behandlingar och åtgärder är just behandlingar. Ingen av dem är till hundra procent fungerande eller optimala för alla. När det gäller hallux valgus handlar det om att försöka minska smärtan samt minimera risken för att leden ska vinklas ytterligare.

När ska jag söka hjälp?

Först och främst bör eventuella besvär och smärtor vara det som styr när du söker hjälp. Har du börjat känna av smärtor i området eller uppmärksammat att tåleden börjat ändra form så är det läge att se över situationen.  Att avlasta hallux valgus är fullt möjligt.

Kan jag förebygga att det uppstår?

Ja. Det är fullt möjligt att förebygga och minimera risken för att hallux valgus ska utvecklas. Att anpassa skoval utifrån din fots form och aktivitet är det viktigaste rådet vi kan ge. Därefter blir råden mer individuella i form av träning, skoinlägg och fotbäddar.

Lämpliga produkter för hallux valgus