Foglossning

Foglossning är vanligt under graviditeter då kroppens leder blir rörligare. Bäckenet behöver under förlossningen vidga sig för att släppa igenom barnet och därför blir det här området rörligare. Det förklarar alltså vad foglossning är. Tyvärr kan detta också skapa smärta från bäcken, rygg, ben eller underliv. Du kan minska smärtan, bland annat genom träning.

Hur känns foglossning

Symtomen vid foglossning kan variera både gällande område och hur intensiv smärtan är. Vanliga symtom är:

• Smärta i korsryggen, alltså nedre delen av ryggen.
  • Ont över skinkorna.
  • Ont i höfterna eller över blygdbenet.
  • Strålande smärta ner mot ljumskarna eller baksida lår.
  • En plötslig låsning i benet, som kan göra det svårt att gå.
  • Svårighet att lyfta saker, vrida kroppen eller böja sig ner.

Besvären av foglossning börjar oftast i mitten av graviditeten, men det kan dyka upp både tidigare och senare. Smärtan är oftast mildare på morgonen och förvärras på kvällen, speciellt om du varit aktiv mer aktiv under dagen.
foglossning

Smärtlindring och behandling

Viktigt att notera kring foglossning är att besvären alltid är individuella. Vad som fungerat för någon annan kanske inte alls fungerar för dig. Här gäller det att testa sig fram och hitta vad som är bäst för dig.

Träning

Fokus är framförallt att stödja och avlasta bäckenet. Det gör vi bäst genom att träna både ryggens och magens djupa muskler. Instruktioner kring lämpliga övningar kan du få från en sjukgymnast. Undvik dock sit-ups då detta inte är lämpligt vid graviditet.

Rörelse

• Att vara igång är viktigt. Försök röra dig så mycket det går utan att det gör ont. Det är positivt för både styrka kring bäckenet och blodcirkulationen i ryggen.
  • Byt position lite nu och då. En alltför statisk belastning sliter på ryggen.
  • Stå med tyngdpunkten jämnt fördelat över hela foten.
  • Korta ned dina steg och ta hellre flera korta promenader istället för en lång.
  • Rak i ryggen tack.
  • Trappor är inte helt optimalt under graviditeten. Ta hissen om det finns.

Smärtlindrande hjälpmedel

• Bekväma skor med mycket stötdämpning.
  • Stöd för ländryggen om du sitter ned längre stunder.
  • Placera en kudde mellan knäna för att avlasta ditt bäcken om du sover på sidan.
  • Försiktig massage och värme över det smärtande området kan hjälpa.
  • Foglossningsband – bäckenbälte.
  • TENS-apparat som aktiverar kroppens eget smärtlindringssystem. Rådfråga först din sjukgymnast eller barnmorska om TENS kan vara ett alternativ. Du kan då också få hjälp med placering av elektroderna.

Undvik detta

• Lyft inte för tungt.
  • Sitt inte med benen i kors.

Pssst!

Vi vill bara skicka med en påminnelse om att du bör vara noga med vilka skor du går i när du är gravid. I samband med graviditeter så utsätts hela kroppen för större påfrestningar. Många blivande mammors fötter blir större och plattare under graviditeten. Det sker på grund av den ökade tyngden som läggs på fötterna tillsammans med ökad rörlighet i leder.