SKAVSÅR OCH BLÅSOR

Skavsår startar oftast som en vätskefylld blåsa. Den uppstår när huden nöts mot strumpa eller sko. Det kan också uppstå på områden där hud nöter mot hud, exempelvis i ljumskar. Ökad värme och högre friktion gör att riskerna för skavsår ökar markant.

Om blåsan går sönder bildas ett sår som kan bli infekterat och smärta. Om du blir röd, varm och svullen på huden kring såret samt om det bildas var i såret så har det uppstått en infektion.

• Vätskefylld blåsa
  • Smärtar vid tryck/beröring över området
  • Kan bli infekterat om blåsan går sönder

Behandlingen är tämligen enkel även om vissa personer kan ha stora problem oavsett vilka skor de går i. Hur känslig huden är för nötning varierar nämligen från person till person. Behandlingen delas upp i två delar.

• Vettiga strumpor och kläder som transporterar bort fukt och håller huden torr. Materialet och passformen är a och o. Det minskar risken att skavsår uppstår.
  • Antiskav produkter. Appliceras direkt på huden och minskar friktionen avsevärt. Kan verkligen ge en Wow-effekt för många.
  • Dubbelstrumpor. Ser till att friktionen hamnar mellan sockans två lager istället för mellan fot, socka och sko.
  • Tåskiljare och tåspridare om du har besvär med skav mellan tårna.

Vid besvär

• Skavsårsplåster. Skyddar blåsan och skavsåret och fungerar som en extra hud.
  • Vettiga strumpor och kläder som transporterar bort fukt och håller huden torr. Materialet och passformen är a och o. Det minskar risken att smärtan känns av.

Rekommenderade produkter