Musarm

Symtom

Musarm är ett samlingsnamn för olika besvär i underarmen och handen. Arbetar du ensidigt med dina axlar, nacke och armar är du i riskzonen. En vanlig orsak till att du får besvär med musarm är nämligen att du har en påfrestande och dålig arbetsställning som ökar slitaget på underarmens muskler och senor.

Om du drabbats av musarm kan du få besvär i armen, handleden, handen, nacken eller axeln. Vanligtvis sitter smärtan i underarmen eller handen.

Om du har något eller några av dessa symtom i hela eller delar av armen eller nacken är det troligt att du drabbats av musarm:

  • Stelhet, smärta eller ömhet
  • Molande eller pulserar värk
  • Svullnad på ovansidan av din underarm
  • Trötthet, svaghet i armen
  • Domningar eller försämrad känsel
  • Stickningar samt känsla av värme eller kyla

Symtomen är till viss del lika de som du får om du drabbats av karpaltunnelsyndrom eller tennisarmbåge.

Orsak

Orsaken till smärtorna vid musarm är att muskler, senor, ledband och nerver blir överbelastade. Det betyder att du under lång tid har ett tryck på musklerna eller leder så att de belastas på ett sätt som inte är bra för kroppen.

För dig som arbetar vid dator är det ofta att du håller handen i ett onaturligt läge när du arbetar med musen. Vanligast är att du håller handleden böjd bakåt och fingrarna spända. Det gör du för att kunna hålla i musen och för att kunna klicka på den. Det är också rätt vanligt att man viker handen lite åt sidan mot lillfingret. Den positionen som handen hålls i skapar ett stort tryck på vissa nerver. Musklerna i underarmen får också i det läget arbeta i ett klart onaturligt och ansträngt läge.

Behandling

  • Steg 1. Hitta orsaken till varför smärtan uppkommit.
  • Steg 2. För att du ska kunna bli smärtfri är det nödvändigt att du ändrar ditt sätt att använda kroppen. Du behöver alltså se över din svaret på steg 1 och korrigera det du funnit som orsak.

Det absolut viktigaste du kan göra är att ändra och förbättra hur din arbetsställning är. De allra flesta gångerna är det just det som är orsaken till besvären. Arbetsställningen ska inte belasta kroppen på ett negativt sätt. Pröva olika ställningar och känn efter så att du inte hamnar i ett läge där du spänner dig.

Tips på vad du kan tänka på när du sitter vid dator:

  • Stå upp, eller växla mellan sittande och stående.
  • Se till att datorskärmens ovankant är i höjd med dina ögon.
  • Var medveten om din kropp och var extra uppmärksam på hur du håller axlarna och nacken. Stolt hållning och huvudet rakt ovanför axlarna. Ingen gamnacke tack!
  • Hitta en bra position på din stol i förhållandet till bordet. Här gäller det att testa sig fram.
  • Armar och händer ska arbeta nära kroppen, ju längre ifrån desto större påfrestningar och belastning.
  • Ljuset. Oerhört viktigt för att ögon och nacke ska slappna av.
  • Underarmarna ska kunna vila mot ditt skrivbord.
  • Handledsskydd som stödjer handleden kan avlasta.
  • Epikondylitbandage (tennisarmbågsbandage).
  • Inflammationshämmande medel.

Prognos

God. Tennisarmbåge läker ut av sig själv men kan utan behandling ta mycket lång tid. Då pratar vi upp till 1-2 år. Vid insatt behandling kan man som regel påbörja aktivitet igen efter 2-3 veckor.

Varukorg
Scroll to Top