Lumbago

Lumbago, ryggskott eller enklast uttryckt ont i ländryggen är väldigt vanligt. Att ha ont i ländryggen är den vanligaste varianten av ryggsmärta. Ungefär åttio procent av alla svenskar kommer någon gång drabbas av det under sitt liv.

Symtom

Smärtan vid lumbago kan uppstå på många olika vis. Den kan starta i samband med ett tungt lyft, en vridning eller i en position där man hamnar lite framåtböjd i ländryggen en längre stund. Smärtan kommer då att kännas av i nedre delen av ryggen. Mest troligt kommer du känna dig stel och det är vanligt att den ena sidan av ländryggen har mer spända muskler än den andra.

Smärta i ländryggen kan man dela upp i tre olika kategorier som skiljer sig en aning åt.

Ländryggsinsufficiens

  • Mer av trötthetskänsla än smärta i ländryggen. Den här smärtan kommer inte akut utan smyger sig på och byggs sakta upp. Vanligt att den dyker upp efter att man stått, suttit eller gått längre stunder.
  • Ofta känner man sig spänd och stel i ländryggen.

Ryggskott

  • Vid ryggskott så rör det sig mer om en direkt och skarpare smärta som utlöses av en rörelse. Den kommer mer tvärt, ofta vid ett lyft eller en vridning.
  • Karaktären på smärtan varierar. Den kan upplevas såväl skärande, huggande som molande.
  • Ländryggen kan krampa ihop sig och det kan kännas som att den låser sig.

Ischias

  • Vid ischias så känner du att smärtan strålar ut i ett eller båda dina ben.
  • I och med en nervpåverkan så kan du få domningar eller känna en svaghet i benet.

Lumbago

Orsak

Som nämnt ovan så kan orsakerna till att du får ont i ländryggen vara klart varierande. Oftast kommer smärtan i samband med tunga lyft, vridningar eller ogynnsamma positioner för ländryggen. Smärtan du sedan känner av kommer mest troligt från en muskelsträckning. Någon exakt orsak till smärtan i varje enskilt går sällan att hitta.

Behandling

Inom två veckor efter akut lumbago är över sextio procent av de som drabbas besvärsfria. Prognosen om du drabbas är alltså god. Att påskynda tiden till att du är smärtfri går absolut att göra.Följ dessa punkter så är du snart smärtfri igen.

  • Försök om möjligt att röra på dig som vanligt. Vila kan förlänga tiden till du är smärtfri.
  • Undvik att sitta ner. Det är bättre att du går, står eller ligger.
  • Ryggstöd som aktiverar musklerna i ländryggen ger både smärtlindring och kortare avsevärt ned tiden till du är smärtfri. Vårt bästa tips är Bauerfeind LumboTrain.
  • Undvik att lyfta tungt och att hamna i framåtböjda positioner.
  • Träning som stärker och stabiliserar bålen, rygg och mage. Övningar för det rekommenderas starkt. Både när du har ont och i förebyggande syfte.
  • Hur ser din arbetsmiljö ut? Du kan behöva korrigera den för att avlasta. Går och står du mycket på hårda underlag så kan ett skoinlägg avlasta mycket för dig med trötthetskänsla i ryggen.

Hur kan vi hjälpa dig om du har ont i ländryggen?

Vare sig du har fått ont i ryggen som ett ryggskott eller besväras mer av trötthetskänsla så kan vi hjälpa dig. Vi testar ut lämpliga ryggstöd som avlastar dina muskler och leder. Just Bauerfeind Lumbotrain som vi nämnt är utan tvekan ett av de bästa ryggstöden du kan använda dig av om du har akut eller återkommande besvär med ländryggen. Vi kan också hjälpa dig att formgjuta skoinlägg till dina skor om du går mycket på jobbet. Med hjälp av skoinläggen minskar vi på belastningen kroppen utsätts för på hårda underlag.

Välkommen förbi våra kliniker!

Dessa hjälper mot ländryggssmärtan

Varukorg
Scroll to Top