Hälseneinflammation

Att ha ont i hälsenan efter att du överansträngt den kallas hälseneinflammation. Får du hälsenebesvär känns det vanligen som att hälsenan smärtar, är svullen och stel. Namnet till trots så rör det sig inte om en inflammation utan en överbelastning. Skadan beror ofta på för hård fysisk träning.

Symtomen vid hälseneinflammation är ömhet och värk efter eller under träning. Hälsenan är ofta svullen och känslig för tryck och det är inte ovanligt att man känner sig stel på morgonen eller efter en längre stunds stillasittande. Ibland kan även en ”knastrande” känsla i hälsenan finnas.

Kroppens största sena, akillessenan, kopplar ihop hälbenet med vadmusklerna. Att drabbas av besvär med hälsenan är ingen lek, det kan i vissa fall vara riktigt svårt att återhämta sig från. Behandlingen varierar en aning beroende på vilka strukturer i hälsenan som drabbats. För att få en tydligare bild av vad du bör göra ska vi först reda ut vilken struktur på hälsenan som är skadad.

Delvis skada på akillessenan – Achillestendinos

Vid långvarig överbelastning kan en delvis skada på akillessenan (tendinos) uppstå. Det hugger då till i senan och en smärta dyker upp som inte riktigt släpper. Springa kommer inte att fungera, och att gå kan vara besvärligt.

Inflammerad hinna runt akillessenan – Akillesperitendinit

Vid en inflammerad hinna runt akillessenan (akillesperitendinit), dyker smärtan oftast upp mer smygande. I början av aktiviteter är smärtan tydlig, ofta kan den också hålla i sig efter att du varit aktiv, samt kännas av kvällstid. I vissa mer uttalade fall kan det också börja knarra i senan.

Symtomen på dessa två besvär är alltså klart skiftande, även om det i princip är på samma område skadorna känns och sitter. Således skiljer sig också behandlingen av de två åt. Häng med på både orsak och behandling!
Hälseneinflammation

Låt oss börja med orsaken till att du får ont i hälsenan. I hälsenan och dess omgivande vävnad kan en överbelastning eller bristning uppstå till följd av en upprepad eller för hård belastning. Du har helt enkelt tränat och rört på dig mer än vad hälsenan pallar med.

Hälseneinflammation drabbar både idrottare på motions- och elitnivå. Vanligt är att löpning och hopp har ingått i träningen. Orsakerna kan vara flera. Några riskfaktorer att titta på och eventuellt korrigera till är dessa:

• Ett löp- eller gångsteg med pronation eller supination kan vara en bidragande orsak till problem med hälseneinflammation. När foten inte bibehåller en neutral position får hälsenan slita lite extra.
  • Tryck från illasittande skor eller upprepade småskador mot senan kan också ställa till det.
  • Självklart bör du också fundera över om någon förändring i träningen eller i din vardag kan ha bidragit till att smärtan uppstått.

Så vidare till behandlingen som skiljer sig en aning beroende på skadad struktur. Övergripande rekommendationer på de båda är först och främst:

Vid en delvis skada på hälsenan rekommenderas aktiv vila, gärna med lämpligt sjukgymnastiskt program. Exempelvis excentrisk träning.

Vid en inflammation i hinnan är det okej att träna, så länge smärtan tillåter. Man bör dock ha i åtanke att träningen kommer att förlänga läkningsprocessen.

För att påskynda läkningen och minska smärtan oavsett skadad struktur så rekommenderas hälkil, samt ortos (Bauerfeind AchilloTrain Pro). Den stimulerar blodgenomströmningen och avlastar effektivt hälsenan när du rör dig. Vi kan inte nog mycket påtala hur väl den ortosen har hjälpt många att snabbt få bukt med sin hälsenesmärta.

Följande punkter bör också ingå i din rehabilitering för att snabbare bli smärtfri från hälseneinflammationen.

• Vila, avlastning och cirkulationsträning är den viktigaste behandlingen i det akuta skedet.
  • Excentrisk träning av vadmuskulaturen.
  • Hjälpmedel för hälsenan. Ett av de mer effektiva hjälpmedlen för smärtlindring och behandling är Bauerfeind AchilloTrain Pro.
  • Undersök om du har rätt sko för ditt löp- och gångsteg och eventuell korrigering av pronation/supination.
  • Individuellt anpassade inlägg för att neutralisera ditt steg om så behövs. Detta medför att hälsenan får arbeta mer lodrätt och med mindre belastning.
  • Kilklack för att höja upp hälbenet och därmed korta av vadmuskulaturens arbetsområde.
  • En annan möjlighet är att ge skleroserande injektioner just invid senan. 2-3 sprutor ges med 6-8 veckors mellanrum vilket blockerar de smärtframkallande nerverna och ger då möjlighet till återuppbyggnad av senan. Senan måste vila 2 veckor efter injektion, därefter återgång i motion.

Köp våra rekommenderade produkter

Minska risken för hälseneinflammation och att få ont i hälsenan genom att använda rätt sko utifrån ditt steg och din träningsnivå. Var också noga med uppvärmning och töjningar samt var försiktig med hur snabbt du ökar din träningsdos.

Fler funderingar?

Då är vi inte längre bort än ett samtal, ett mail till info@gaochlopkliniken.se eller att du kommer in till någon av våra kliniker. Vi hjälper dig direkt. Vill du boka en tid med en av våra ortopedtekniker för undersökning av hälsenan går det självklart bra.