Golfarmbåge

Golfarmbåge eller medial epikondylit som det heter på medicinskt språk är en överbelastning av muskelfästen på insidan av armbågen. Golfarmbåge ger en tydlig smärta på insidan av armbågen som kan stråla ned på insidan av underarmen. Musklerna som böjer ihop handleden och fingrarna är de som har påverkats negativt.

Golfarmbåge har exakt samma skademekanisk som tennisarmbåge fast på insidan av armbågen. Typiska symtom när det gäller tennisarmbåge är följande:

• Det smärtar över muskel-/senfästet på insidan av armbågen.
  • Smärtan strålar många gånger ner längs underarmens insida, ner mot handleden.
  • Du är öm om du trycker på området.
  • Du har ont om du knyter ihop handen och böjer i handleden.
  • Du kan känna dig svagare i handen och handleden.

Golfarmbåge börjar med att det blir en överansträngning i muskel-/senfästet på insidan av armbågen. Då uppstår en inflammation som vanligtvis varar i 1-3 dagar. De muskler i handleden och fingrarna som har till uppgift att böja har sitt gemensamma fäste på den här punkten och det är just dessa som blir påverkade med nedsatt funktion och kraft. Orsaken kan ofta härledas till upprepad belastning av handleden med handleden i ett böjt läge.

Namnet till trots så har de flesta som drabbas av golfarmbåge inte spelat golf. Vanligare är att de som drabbats har enformiga rörelser så som:

• Olika hantverksyrken som utförs repetetivt.
  • Arbete vid dator.

Precis som tennisarmbåge så läker golfarmbåge av sig själv. Tipset är dock att hugga tag i din behandling för du kan skynda på läkningsförloppet rejält. Tipsen för att göra det är:

• Epikondylitbandage.
  • Inflammationshämmande medel.
  • Avlastning från träning eller aktivitet som provocerar smärtan.
  • Rehabövningar för att arbeta med cirkulationen i området.

Prognos

Prognosen är god. Många kan återgå till sin idrott eller aktivitet efter 2-4 veckor efter den akuta behandlingen.

Lämpliga produkter vid golfarmbåge

Senast uppdaterad: 2023-10-25